BLACK SUNRISE
www.blacksunrisewebzine.narod2.ru
________________________________________________________________________________________________

Здрастуй! Спочатку розкажи нам про вже виконану роботу лейблу, про видані релізи. Наскільки мені відомо, ти нещодавно видав альбом гурту GJALLARHORN, розкажи небагато про нього.

Привіт, Дмитро! За час існування лейблу, починаючи, мабуть, з моменту виходу першого CD релізу, а це був лютий 2007, зроблено не так і багато як хотілося, але з кожним роком ми намагаємося професіональніше відноситися до своєї роботи, і беремо на себе все більше обов'язків. Що пройшов 2009 рік для нас був експериментальним. Наприклад, на підтримку релізу ТЕМНІЧ "Ямы Пустых Могил" вперше був організований міні тур MOAN OF THE GRAVES (Рівне і Львів). А декілька андеграундних журналів зробили інтерв'ю з нашими командами. Що не може не радувати мою андеграундну душу. Хоча усе це і було затьмарено дрібними негараздами в житті лейблу. Куди вже без них. Дрібні "Rip off" (конкретно від німців і португальців, тут будьте обережні), конфіскація і знищення наших дисків в Німеччині, кидалово на турі нас сильно не засмучує, і лейбл залишається жити далі. "Усе, що не вбиває, робить нас сильніше"!,- говорив Ф. Ніцше. Неприємно те, що партнери, яких ти знав особисто, опускаються на рівень дрібних злодюжок. Думаю безкарно ці справи залишати не можна! І усіх закликаю оголошувати списки "ріпофферів" усіма засобами комунікацій. Після невеликого досвіду проведення туру, зробив для себе висновок, що кожен повинен займатися своєю справою. Лейбли нехай забезпечують гурту запис альбомів в студіях та підвищують наклади їх видань, а концертами повинні займатися все-таки обізнані в цих справах люди, а конкретно концертні агентства. І усе це повинно бути на високому рівні, де кожен знає свої обов'язки і права. Де засіб виправдовуватиме якість. "Мертвим не встати з могил"!. Через моє захоплення журналістикою, що особливо стало помітно по MELODY OF DARKNESS#2, музичного фестивалю WOLFSHADE, міні туру гурту ТЕМНІЧ - це, звичайно трохи відбилося на бюджеті, а гроші адже повинні виправдовувати себе. Інакше не вижити. У зв'язку з цим п'ятий реліз GJALLARHORN "Пробудження" затягнувся на декілька місяців і вийшов 23 листопада. Це вже другий альбом херсонського гурту, нагадаю, що перший був виданий у форматі CD-R на російському лейблі ЯРЬ. Гурт сам нас знайшов, і ми підписали з ними договір. Музиканти у своїй творчості орієнтовані на норвезьку black metal сцену, думаю це помітно в назві гурту. Альбом вийшов хорошим, але скромним. Всього три пісні витримані в стилі black metal + інтро і аутро, але така задумка. Для охочих дізнатися, про що співає південноукраїнський гурт з норвезькими схильностями, можна з текстів, розміщених у буклеті. Мені особисто дуже подобається "На сходах до Чертогу Мертвих".

Які реліизи плануються в майбутньому?

Наперед говорити не люблю. Поки на підході новий реліз TORTURER "Wind from the Darkwood" (лютий). Але зупинятися не буду! Повірте, в Україні є гідні гурти, які потребують підтримки, і, вважаю, треба підтримувати свій національний продукт, вистачить кидатися на західні гурти як зомбі.

Яких критеріїв дотримується твій лейбл при виданні релізів?

Критерії може якоюсь мірою банальні - це огрядний дещо сирий black/death metal, неодноманітна манера виконання, рівень запису та ідейність гурту. А плюс до усього цього, якщо гурт дає живі концерти, то вже без сумнівів так.

Чи можна сказати, що VACULA PRODUCTIONS строго орієнтований NS лейбл?

Ні! У нас немає релізів, підписаних як nsbm. У якійсь мірі це ВОЛХ, але вони самі, напевно, не називають себе так, та і по оформленню каверу цього не скажеш. Цей внутрішній стан кожного і воно більше особисте, ніж показове. Треба вчитися думати і бути обережніше у своїх поглядах і висловлюваннях. Можна голосно говорити і нічого не робити і навпаки. Отже, ми не суто орієнтовані на нс, бо знаємо ще, що таке музика і як вона повинна звучати, якщо ми говоримо про black metal. До того ж, як не прикро це звучить, NSBM якщо не став, то стає якимсь трендом чи що, і дуже часто диски купують тільки через те, що цей модний рух або культ. Мені все частіше стає неприємно дивитися, як навколо слів NSBM утворюється комерція. Бажаю бути розсудливим, підтримувати гідні гурти і якісне виконання від душі, а не від красивих слоганів накартинці!

З якими лейблами співпрацюєш, з ким би хотів співпрацювати в майбутньому?

Лейблів, з якими співпрацюю багато, їх усіх і не згадати відразу. Одні з небагатьох з ким ми робимо обміни продукцією - HELL IS HERE, HAMMER OF DAMNATION, WOLCNUM, OTHAL, EYE, LOST REICH, EINHEIT, FRENTEUROPA, ARMOUR GET DAWN, EINZATZ KOMMANDO, ЯРЬ, CYBERBOREA, STYGIAN CRYPT, MORE HATE. Окрім названих, хочу назвати лейбли, з якими з об'єктивних причин не хочемо співпрацювати: METAL SCRAP, METAL MESSAGE, SWORD, ще тінь сумніву залишилася до FRENTEUROPA, оскільки з весни 2009 чекаємо від них диски. Хотілося б налагодити відносини з надійними і постійними лейблами, незалежно від місця їх локалізації. Зараз налагоджуються стосунки з португальським андеграундним лейблом WAR PRODUCTIONS.

Розкажи, це взагалі складно з нуля піднімати лейбл? Скільки фінансових вкладень потрібно для створення хорошого лейблу?

Взагалі - це праця не легка. Але якщо ти вже зайнявся цим, означає треба працювати і оцінювати ситуацію. Хоча, апріорі, без грошових вкладень нікуди. По-перше, треба добре знати гурт і його учасників, це все ж твої партнери. І тобі з ними працювати; По-друге, знайти надійний завод і друкарню, і не шкодувати гроші на рекламу (обміни і презентації, давати безпосередньо рекламу в різні журнали, домовитися з андеграундними радіошоу, організувати для групи виступ.) Створити сам лейбл - не важко, тобто можна і без особливих капіталовкладень. Але підняти його до рівня "хорошого" лейблу, потрібно мати, як мінімум, постійний середньомісячний дохід. Головне розпочати, а там усе буде!

Які проблеми виникають в роботі?

Так, проблем вистачає. Трохи перерахую: це дорога відправка пошти закордон і часті затримки з отриманням тієї ж пошти; - постійна проблема до дизайнерських оформлень буклету (увесь час щось вилазить) - із заводами, головне вчасно вислати договори; Було одна проблема на друкарні, коли мені відмовили друкувати оформлення ТЕМНІЧ, пояснивши, що це чортівня і сатанізм. Директор цієї контори був віруючим, і я особливо не став суперечити їх канонам, а знайшов іншу фірму.

Що думаєш про mp3 піратство?

Якщо я правильно тебе зрозумів, ти запитуєш про тих, хто шляхом mp3 заробляє гроші? Це убогість і нічого перспективного в собі не несе. Але з іншого боку, mp3 дуже непоганий засіб для ознайомлення з музичним матеріалом. Завжди можна зробити правильне рішення при купівлі диска, а журналістам корисно для роботи з інтерв'ю. Було б не погано, коли люди закидають музику на сайти, робили це як промо у вигляді нарізок кожної пісні або вставляли голосові повідомлення, щоб уникнути посягання на інтелектуальну власність. На жаль, немає нормального законодавства по боротьбі з піратством. Я навіть не знаю, як це можна побороти?! Це потрібно брати на державному рівні. Та і mp3 дилери почали аж надто швидко розмножуватися.

У якому стані знаходиться український black metal андеграунд? Чи є гідні формації, перерахуй їх.

Сцена, якої області зараз найсильніша? Як і раніше, Харків? Я помічаю зараз з'являється більше гуртів, які грають heathen metal. Представників української black metal сцени, як мені здається, стало менше, але я можу помилятися. Гідних гуртів на Україні багато, але немає їх розвитку. Наприклад: DAMNATION PATH, ILDVERDEN, ГАМАЮН, KURGAN. Та в Харкові старий збитий кістяк. Ми завжди Харків асоціюємо з NOKTURNAL MORTUM, ASTROFAES, DUK BUK. Зараз не можу сказати, що Харків перевищує чисельність bm колективів Києва, Львова, як це було раніше. Можеш зі мною посперечатися, але Львів є одним з лідерів black metal сцени (MOLPHAR, KRODA, ТІНІ ЗАБУТИХ ПРЕДКІВ, БУРЕВІЙ, LAMIA CULTA, DRAGOBRATH, CAPITOLLIUM, GOLIARD, PAGAN LAND, РУЇНА). В Луганську або Херсоні буде по три хороших гурти!

Нещодавно у вас пройшов КОЛОВОРОТ фест, що став вже культовим в колі любителів black metal, і вийшов новий альбом NOKTURNAL MORTUM. Що думаєш про це?

Коли жив закордоном, хотів побувати на КОЛОВОРОТ'і. А коли приїхав на Батьківщину, як закон підлості, ніяк не виходить. Будинок, сім'я, навчання і далека дорога в Харків. Ці буденні обставини і є перешкодою потрапити на КОЛОВОРОТ. Але це буде! По цьому, свої враження не можу передати. Що стосується нового альбому NOKTURNAL MORTUM "Голос Сталі", то НМ мене не розчарували і альбом виявився на голову вище "Мировоззрение", а трек "Україна" мені більше сподобався в прописаному виді, ніж в живому виконанні навесні 2008 року в Києві.

Чи проводиш ти сам які-небудь фестивалі, концерти? Розкажи про це.

Були деякі експерименти, але, все ж, мені ближче займатися лейблом. Як говорив раніше, кожному своє. Цим повинні займатися професіонали

Чи Можливе повне самоокуповування на лейблі рівня VACULA PRODUCTIONS? Що потрібне для отримання прибутку? Чи в умовах андеграунду це просто неможливо?

Подібні питання мені ще ніхто не задавав, ти дуже підготовлено підходиш до роботи над цим інтерв'ю, неначе тебе цікавить конкретний аспект, а саме мій бухгалтерський облік. Ну, що ж спробую побути в ролі бухгалтера. Уявлю, що до нас приїхав ревізор. Всі реіизи, а їх шість, нам ще не окупилися. Так, я на це і не розраховував. Мені більше хочеться, щоб люди цікавилися вітчизняним продуктом і уміли цінувати мистецтво. Адже коли ти цінуєш, ти тягнешся до першооснови, оригінальної. Тобто, ти придбаєш диск заводського штампування. Але, дивлюся, велика частина фанів виявляється "бідними і ледачими". Їм простіше годину другу посидіти в Інтернеті, а гроші витратити на пиво. Ось так! Отже, ми не відбиваємо навіть половини витрачених грошей. За минулий рік з усіма концертами, випуском журналу у нас пішло в мінус близько 8 тисяч гривень (1000$). Думаю відповідь більш ніж вичерпна!? Що стосується отримання прибутку, напевно, це питання не до нас адресоване. Ми видаємо black metal хоча і не такий "трушний", як більшість з норвезьких орд, але все таки є у нас таланти і на Батьківщині. Власне кажучи, про рівень говорити рано, бо є над чим працювати.

Нещодавно у вас вийшов новий реліз. Не міг би ти представити його нам?

Якраз це буде доречно. Реліз TORTURER "Wind from the Darkwood" (black/death metal, Україна) - вийшов 16 лютого. Перед його виходом ми вели переговори з декількома конторами, які займаються тиражуванням заводських дисків, з цього релізу ми знайшли ту фірму, яка нам підходить краще за усіх як за ціною, так і індивідуальному підході. Музиканти в особі лідера гурту Віталія Караваєва зв'язалися з нами ще в серпні минулого року за порадою Родослова (вокаліст гурту ТЕМНІЧ). Прислали нам запис, після чого ми підписали договір. Були нюанси із записом, а саме, пов'язані із зведенням, і я попросив Віталія з'їздити на студію і зробити нове зведення, точніше сказати пройшов легкий ремастеринг трьох пісень, де підняли звук. Альбом був записаний в різні роки, але по обопільному рішенню був об'єднаний в повноформатник під назвою "Wind from the Darkwood". Музична складова TORTURER "Wind from the Darkwood" - це агресивна форма black metal і швидкісний death metal іноді з деякими уповільненими переходами, що нагадують північноамериканський/канадський brutal death, але корені тут, звичайно в black metal. Для людей, які не лише слухають, а ще і читають, буде цікаво ознайомитися з текстами; вони надруковані у буклеті. На жаль, зараз група не дає концертів, щоб її можна було оцінити в живу, але над цим зараз працюють музиканти і склад вже укомплектований. Я сподіваюся, скоро будуть можливі і живі виступи. Деталі пов'язані із записом альбому, частково можна дізнатися з нашого офіційного сайту www.vacula.org.ua, зайшовши в розділ "релізи" або запитуйте безпосередньо у гурту TORTURER.

Ти говорив про конфіскацію і знищення ваших дисків в Німеччині. Міг би ти розповісти про цей інцидент детальніше?

Німці дуже впевнені в собі, і собі дозволяють багато що. Усі ці заборони, пов'язані з періодом Другої світової війни не дають мені спокійно жити і займатися своєю діяльністю. Адже у нас в Німеччині є хороші колеги з якими ми підтримуємо партнерські стосунки. Сучасна Німеччина знаходитися в маренні, і схоже, що німців переслідує параноя, не завжди контрольована; вони боятися реваншу націонал-соціалістів і тому у них заборонено використовувати руну "Одал". Якщо це правда, то ім'я Адольф в Німеччині не ходове, оскільки їм заборонено називати новонароджених. Я вже не говорю про свастику (це і так зрозуміло). Два роки тому я висилав диски VOLKH "Solemn March into the Ragnarok" по обміну для METAL MESSAGE (людина видавала CD компіляцію), але через те, що на обкладинці були присутніми руни, і добре було видно руну "Одал" диски були конфісковані. Принаймні, мені так відписала німецька сторона. Їх, як виявляється можна було отримати, за великого бажання, заплатити якусь суму, але людина не захотіла світитися, і наскільки я зрозумів "поморозився", напевно сказав, що не знає від кого це прийшло і навіщо. Мало того, він мені написала лист з проханням не присилати йому подібні диски! Але що ж там було особливого? - Я тоді заплатив гроші і вислав йому замовленою бандероллю, так хто мені поверне мені мої гроші? З нами в Європі не так вже і рахуються, так що утримаємося від Євросоюзу, нас і тут непогано годують - Україна над усе! Був ще випадок з Реке з ARYAN MUSIC, коли я висилав для рецензіювання MYRKVIDS DRAUMAR "We are War" і MOLPHAR "Lake of Fire", але там усе було серйозніше. Він мав проблеми з поліцією, і ми з ним все з'ясували - все зрозуміло претензій немає. Ось такі крилаті гойдалки. Я заплутався що можна, а що не можна посилати для вередливої Німеччини?!

В останні роки сталі дуже популярні CD-R лейбли. Натовпи бездарності кинулися видавати свої недотворения, вішаючи відразу позначки "true underground" і "cult". Що думаєш про такі лейбли та їх продукцію?

Я не хочу сказати, що вони всі погані, ні в якому разі, там частенько попадаються справжні шедеври чорного металу, але в основній своїй масі всі ці лейбли і гурти - звичайні профани, що дискредитують стиль. Бо андеграунд сам по собі не повинен заявляти. Тобто ніяких випусків і жирних концертів, щоб заявити про себе публіці. Це слово і несе культ в тіні. Назвався андеграундом - будь ним! Багато відомі лейбли не сприймають CD-R як формат, і навіть касетні лейбли. І я в їх числі. Так е має бути. Але не заперечуватиму, що з технічної сторони, є і відмінно виготовлені сд-ри, видані лейблами, які орієнтовані на CD. А в основному, на болванках видкається неякісна музика, стилю dark ambient/black metal. Люди запишуть в домашніх умовах "криво аби живо" і закидають це на всілякі лейбли по всьому світу. Думаю, це витрата часу на безперспективне діяння. Є один гурт з м. Рівне, а може вже і не з Рівного, MOLOCH (abmient/black metal) називається, так у них стільки альбомів, що сам чорт голову зламає, є і на CD, MC. Але кому це треба?. Засмучує і той факт, що сучасна технологія дозволяє ліпити музику не відходячи від комп'ютеру. Для цього досить завантажити 12 двд дисків CUBASE (BFD) і т.п. і ти композитор - "твори музло для всієї землі". Я з таким ділками не маю справ і дивлюся на них поверхнево.

Чи важлива для тебе якість запису? Ти вважаєш гурти, що записуються в домашніх умовах, негідними? І взагалі, твої думки з приводу цієї ситуації (натовпи "домашніх" гуртів)?

Якість запису, як і атмосфера альбому дуже важливі, ми ж не конвеєр, який штампує усе підряд. У нас якісна музика з точки зору black metal! Є хороші гурти, що вміють грамотно підходити до запису альбом в домашніх умовах. Буває, що гітару пишуть в домашніх умовах, а ударні, клавішні пишуть в студії і дуже добре виходить. Ви послухайте GJALLARHORN "Awakening" і все зрозумієте. Але, безперечно, краще писатися в студії, адже там працюють професіонали що знають свою справу, де усе можна виправити. Безліч гуртів - це конкуренція, і це добре, але добре тільки у тому випадку, якщо це не деградуючі гурти. Дивно, що багато домашніх гуртів існують вже багато років і не дають концертів. Видно домівка гріє серце таких музикантів і їм дуже комфортно перебувати у своєму андеграундному стані. Думаю, і натовпу домашніх гуртів теж є місце в їх розумінні.

Твої подальші плани, чим порадує нас лейбл внайближчі пару місяців?

Плани притримаю в собі. Не люблю загадувати. Адже окрім улюбленої роботи, є і сім'я. Час усе розставить на місця. Дякую за це інтерв'ю і твій час.

На завершення, ти, як завжди, можеш сказати все те, що не потрапило в рамки цього інтерв'ю, твої останні слова нашим читачам.

Дякую за представлену можливість розповісти про справи нашого лейблу, і що особливо важливе, зробити це незалежно і без тиску. Питання були цікавими і зрілими, і я відповідав так, як відчував. Ми маємо бути чесними в першу чергу по відношенню до самого собі і читачам BLACK SUNRISE. Бажаю вашому журналу притягнути до себе своїми матеріалами більше читачів, помножити наклад і поставити доступну ціну, щоб його можна було придбати не лише в Росії, але і в Україні і Білорусі, і робити якомога більше захоплюючих інтерв'ю, свіжих репортажів і актуальних статтей з культовими гуртами.
Слава Русі!